Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å hedre de som har ofret livet for pressefriheten

Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å hedre de som har ofret livet for pressefriheten

De siste ti årene har over 800 journalister mistet livet for sitt arbeid. Fredag 3. mai markerer Narvesen den internasjonale dagen for pressefrihet, sammen med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden, ved å fortelle historier til journalister som har ofret livet for pressefriheten.

Fredag 3. mai markeres Pressefrihetens dag for 30. gang rundt om i verden.

- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894. I år fyller Narvesen 130 år. Vi har valgt å benytte denne anledningen til å hylle alle forkjempere av ytringsfrihet og demokrati – også de som ikke kan kjempe lenger, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.

Fra «Byline» til «Byeline»

- Ettersom Norge topper den internasjonale pressefrihetsindeksen, er det lett å glemme at pressefrihet langt ifra er en selvfølge mange steder i verden, fortsetter Hjortdahl.

I land der pressefriheten er truet eller ikke eksisterer overhodet, er signaturen til journalisten, også kalt «Byline», ikke nødvendigvis bare signaturen til den som har skrevet artikkelen, men også navnet på et menneske som har ofret livet for det frie ord.

Samarbeid med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden

- Narvesen og Reitan Convenience Norway er en del av Reitan Retail som har vært hovedsamarbeidspartner til Nobels Fredssenter i flere år. Vi er derfor stolte over å kunne dele det viktige budskapet i årets pressefrihetskampanje sammen, forteller Hjortdahl.

Som en del av kampanjen vil det være en utstilling utenfor Nobels Fredssenter fra fredag 26. april til fredag 3. mai. Det er også her årets Pressefrihetsindeks, utarbeidet av Reporters Without Borders, skal lanseres.

Journalistene som hedres i Narvesen sin kampanje er nøye utvalgt i samarbeid med Reporters Without Borders Sweden, med hensyn til deres respektive og viktige historie.

Halv pris på utenlandske magasiner fredag 3. mai

Magasiner og tidsskrifter har alltid vært en viktig del av Narvesen sitt DNA og kjeden har siden 1894 bidratt til et rikt mediemangfold i Norge gjennom å tilby lesestoff fra hele verden.  

I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974 – med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.

- For å verdsette godt mediemangfold og Narvesen sitt brede sortiment av lesestoff, ønsker vi å tilby våre kunder halv pris på alle utenlandske magasiner på Pressefrihetens dag, avslutter Hjortdahl.

Narvesen inngår samarbeid med vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren: - Vil tilby kundene grønnere og mer bærekraftige alternativer

Narvesen inngår samarbeid med vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren: - Vil tilby kundene grønnere og mer bærekraftige alternativer

Narvesen inngår samarbeid med gründer og kokebokforfatter Hanne-Lene Dahlgren, også kjent som Norges største «vegetarentusiast». Sammen skal partene utvikle grønnere og mer bærekraftige produkter som skal gjøre det lettere for kunden å ta gode valg på farten.

Hanne-Lene Dahlgren, kjent for sitt engasjement på sosiale medier og den bestselgende serien «En skikkelig digg kokebok», har de siste årene etablert seg som en viktig stemme innen kosthold. Gjennom benevnelsen «vegetarentusiast» inspirerer hun sitt publikum til å utforske mer plantebaserte alternativer og har vunnet flere priser for hennes engasjement innen bærekraft.

Hensikten med samarbeidet Narvesen nå inngår med vegetarentusiasten er å utvide deres sortiment av fargerike og smakfulle plantebaserte alternativer. Dahlgren skal i første omgang jobbe med å videreutvikle kjedens utvalg innen påsmurt brødmat som et alternativ og supplement til de mer tradisjonelle «på farten» tilbudene.

- Vi vet at mange forbrukere synes det er utfordrende å ta gode valg på farten i en hektisk hverdag. Ved hjelp av Hanne-Lene og verdifull innsikt fra hennes publikum, ønsker vi å bidra til å løse nettopp denne utfordringen, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.

Ønsker å inspirere til lavere kjøttinntak i det norske kosthold
Dahlgren har deltatt aktivt i flere kostholddebatter og er først og fremst opptatt av vise hvordan man gjennom små grep kan redusere eget kjøttinntak – uten at det skal gå på bekostning av matgleden.

- Det er heldigvis ikke så mye som skal til for å gjøre en stor forskjell når det gjelder maten vi spiser. Noen ekstra gram grønnsaker hver dag, grove fiber og ikke minst gode smaker, kan gjøre mye for både kropp og matglede, sier Hanne-Lene Dahlgren.

Inkluderer følgerne i produktutviklingen
Gjennom Dahlgren sine sosiale medie-kanaler når hun ut til en stor gruppe vegetar- og matentusiaster. Hun er allerede godt i gang med å samle inn verdifull innsikt om hvilke alternativer forbrukere savner på farten. Dahlgren forteller at hun gleder seg enormt til å høre hva kundene synes om grønnere påsmurte varianter og at testlagingen har gått over all forventning

- Dette er kun begynnelsen på en spennende reise for Narvesen-kjeden og vi er både stolte og takknemlige for at Hanne-Lene ønsker å hjelpe oss med å ta et lite steg i riktig retning, avslutter Hjortdahl.