Narvesen gjentar kaffetradisjon og donerer 1 kr per solgte kaffekopp til TV-aksjonen: - Årets viktigste kampanje
De tre første ukene i oktober donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til årets TV-aksjon. Narvesen tilbyr også gratis kaffe til alle bøssebærere på den store aksjonsdagen søndag 20. oktober. Kaffekampanjen har blitt en årelang tradisjon for kioskkjeden, som samarbeider med TV-aksjonen for syvende år på rad.
- Vi er så stolte over samarbeidet med TV-aksjonen som har blitt en kjær tradisjon og ikke minst årets viktigste kampanje for oss i Narvesen, forteller Madelaine Meyn, Brand Manager for Narvesen i Reitan Convenience Norway.
Narvesen har samarbeidet med TV-aksjonen siden 2018 og donerte i fjor 308.571 kr til Redd Barna og deres viktige arbeid for barn rammet av krig og konflikt. I år går pengene til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.
- For oss i TV-aksjonen er det fantastisk å samarbeide med så sterke og tilstedeværende aktører som Narvesen. Gjennom samarbeidet bidrar Narvesen med synlighet, rekruttering av bøssebærere og penger til saken, og ikke minst byr de på gratis kaffe til våre bøssebærere som er ute og går. Uavhengig av sak er Narvesen alltid med på dugnaden, og sånne samarbeidspartnere setter vi høyt i TV-aksjonen, sier Shamaila Marita Lein, markeds- og næringslivsansvarlig i NRK TV-aksjonen.
Annenhver dag får et barn i Norge kreft, og hver uke blir 10 barn født med hjertefeil. Ofte må barnet reise langt for å få livsviktig behandling, og familien blir splittet i lange perioder. Etableringen av familiehusene vil frigjøre sengeplasser på sykehusene og ikke minst bidra til at familier som bor langt unna kan samles i et hjem hjemmefra og skape gode stunder i en vond tid.
- I Narvesen jobber vi for å skape lysglimt i hverdagen til den norske befolkningen, og årets sak treffer oss derfor rett i hjertet. Lysglimtene hos de rammede familiene er kanskje færre, men desto viktigere, avslutter Meyn.
Nye og digge valg på farten!
Eksklusivt for Narvesen
Endelig lanserer vi produktene vi har utviklet sammen med Hanne-Lene Dahlgren og Bama.
Vårt mål er tilby et mer bærekraftig og sunnere sortiment. Narvesen skal tilby mat som smaker skikkelig digg og med lavere klimaavtrykk. Vi ønsker å gjøre det enklere for våre kunder å ta gode valg på farten.
Vi lanserer nå to produkter:
EDAMAMEWRAP à LA SKAGEN 275g
Spinatwrap med havsalat laget med blant annet edamame, gresk yoghurt, dill, tangkaviar, brokkoli og crispisalat. En lett og frisk wrap med smak som minner om skagenrøre.
Inneholder: edamame/soyabønner, lettmelk, sulfitt, melkeprotein, sennep, hvetemel.
Kan inneholde spor av selleri
Protein: 16g
HIMMELSK HUMMUS 275g
Briks med hummus, syltet rødløk, snøfrisk, kålmiks, oliven og tofu. Dette er en grov briks fylt med masse gode smaker – et spennende og nytt alternativ.
Inneholder: hvete, rug, hvetemel, byggmaltekstrakt, byggmaltmel, havre, sesampasta, soyabønner, geitemelk, kufløte,
Kan inneholde spor av selleri, mandler, hasselnøtter og egg
Protein: 21g
Rik på fiber
Narvesen lanserer gjenbrukskopp med kafferabatt
Narvesen lanserer gjenbrukskopp med fargerike illustrasjoner av Anette Moi. I tillegg gir kioskkjeden 5 kr avslag til alle kunder som tar med egen kopp når de kjøper kaffe eller varm drikke på Narvesen.
- Narvesen har over årene bygget opp en sterk posisjon innen kaffe på farten og solgte i fjor nærmere 5 millioner kaffekopper. Lanseringen er en gladnyhet for våre lojale kaffekunder, men også de som er ute etter en fin og fargerik termokopp som holder godt på varmen, sier Madelaine Meyn, Brand Manager for Narvesen i Reitan Convenience Norway.
Den nye termokoppen er laget av 95% gjenvunnet plast og er helt resirkulerbar.
Videre forteller Meyn at Narvesen gir 5 kr i rabatt til alle kunder som tar med egen kopp når de kjøper kaffe eller varm drikke på farten.
Reduksjon av engangsemballasje på agendaen
Norge ligger på verdenstoppen i kaffedrikking og har et gjennomsnittlig kaffekonsum på 5,1 kopper daglig, ifølge tall fra Kaffeundersøkelsen 2023. Engangskopper utgjør en vesentlig andel av dette forbruket.
I 2023 solgte Narvesen 4.727.152 kopper kaffe og varm drikke.
- Narvesen står for en stor del av det norske folk sitt konsum av kaffe på farten, og det er viktig for oss å finne mer bærekraftige løsninger for kundene våre. Med termokoppen ønsker vi å bidra til at litt færre engangskopper brukes – et lite steg på veien mot en mer bærekraftig kaffeopplevelse, sier Synnøve Tveit, bærekraftsansvarlig i Reitan Convenience Norway.
Reitan Convenience Norway jobber for reduksjon av engangsemballasje på flere områder, og var i begynnelsen av april blant de første private aktørene som signerte Klima- og miljødepartementet sitt nye plastpartnerskap for næringslivet.
100% sertifisert kaffe
Kaffen kundene kjøper på Narvesen produseres av Kjeldsberg Kaffebrenneri, basert på Arabica-bønner fra Sør- og Mellom-Amerika.
- Kjelsberg lager kaffe med respekt for morgendagen, mennesker og naturen. All Kjeldsberg-kaffe er derfor sertifisert med Rainforest Alliance eller Fairtrade, sier Rikke Waal, markedssjef i Kjeldsberg Kaffebrenneri.
I dette inngår det at kaffen er rettferdig produsert, at arbeiderne får den betalingen de skal ha, og at kaffeproduksjonen har minimal påvirkning på miljøet.
- Disse faktorene bidrar til å skape en tryggere hverdag for kaffebøndene og ikke minst en sikkerhet for kundene.
Illustrasjoner av Anette Moi
Tidligere i år lanserte Narvesen ny emballasje med illustrasjoner av kunstneren Anette Moi som er best kjent for sine fargerike og lekne verk av blant annet kongefamilien, men også kunst som tar tak i sosiale forhold og tidsaktuelle hendelser.
Den nye gjenbrukskoppen er en utvidelse av samme kolleksjon og lanseres i utvalgte Narvesen butikker fredag 31. mai.
Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å hedre de som har ofret livet for pressefriheten
De siste ti årene har over 800 journalister mistet livet for sitt arbeid. Fredag 3. mai markerer Narvesen den internasjonale dagen for pressefrihet, sammen med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden, ved å fortelle historier til journalister som har ofret livet for pressefriheten.
Fredag 3. mai markeres Pressefrihetens dag for 30. gang rundt om i verden.
- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894. I år fyller Narvesen 130 år. Vi har valgt å benytte denne anledningen til å hylle alle forkjempere av ytringsfrihet og demokrati – også de som ikke kan kjempe lenger, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.
Fra «Byline» til «Byeline»
- Ettersom Norge topper den internasjonale pressefrihetsindeksen, er det lett å glemme at pressefrihet langt ifra er en selvfølge mange steder i verden, fortsetter Hjortdahl.
I land der pressefriheten er truet eller ikke eksisterer overhodet, er signaturen til journalisten, også kalt «Byline», ikke nødvendigvis bare signaturen til den som har skrevet artikkelen, men også navnet på et menneske som har ofret livet for det frie ord.
Samarbeid med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden
- Narvesen og Reitan Convenience Norway er en del av Reitan Retail som har vært hovedsamarbeidspartner til Nobels Fredssenter i flere år. Vi er derfor stolte over å kunne dele det viktige budskapet i årets pressefrihetskampanje sammen, forteller Hjortdahl.
Som en del av kampanjen vil det være en utstilling utenfor Nobels Fredssenter fra fredag 26. april til fredag 3. mai. Det er også her årets Pressefrihetsindeks, utarbeidet av Reporters Without Borders, skal lanseres.
Journalistene som hedres i Narvesen sin kampanje er nøye utvalgt i samarbeid med Reporters Without Borders Sweden, med hensyn til deres respektive og viktige historie.
Halv pris på utenlandske magasiner fredag 3. mai
Magasiner og tidsskrifter har alltid vært en viktig del av Narvesen sitt DNA og kjeden har siden 1894 bidratt til et rikt mediemangfold i Norge gjennom å tilby lesestoff fra hele verden.
I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974 – med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.
- For å verdsette godt mediemangfold og Narvesen sitt brede sortiment av lesestoff, ønsker vi å tilby våre kunder halv pris på alle utenlandske magasiner på Pressefrihetens dag, avslutter Hjortdahl.
Narvesen inngår samarbeid med vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren: - Vil tilby kundene grønnere og mer bærekraftige alternativer
Narvesen inngår samarbeid med gründer og kokebokforfatter Hanne-Lene Dahlgren, også kjent som Norges største «vegetarentusiast». Sammen skal partene utvikle grønnere og mer bærekraftige produkter som skal gjøre det lettere for kunden å ta gode valg på farten.
Hanne-Lene Dahlgren, kjent for sitt engasjement på sosiale medier og den bestselgende serien «En skikkelig digg kokebok», har de siste årene etablert seg som en viktig stemme innen kosthold. Gjennom benevnelsen «vegetarentusiast» inspirerer hun sitt publikum til å utforske mer plantebaserte alternativer og har vunnet flere priser for hennes engasjement innen bærekraft.
Hensikten med samarbeidet Narvesen nå inngår med vegetarentusiasten er å utvide deres sortiment av fargerike og smakfulle plantebaserte alternativer. Dahlgren skal i første omgang jobbe med å videreutvikle kjedens utvalg innen påsmurt brødmat som et alternativ og supplement til de mer tradisjonelle «på farten» tilbudene.
- Vi vet at mange forbrukere synes det er utfordrende å ta gode valg på farten i en hektisk hverdag. Ved hjelp av Hanne-Lene og verdifull innsikt fra hennes publikum, ønsker vi å bidra til å løse nettopp denne utfordringen, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.
Ønsker å inspirere til lavere kjøttinntak i det norske kosthold
Dahlgren har deltatt aktivt i flere kostholddebatter og er først og fremst opptatt av vise hvordan man gjennom små grep kan redusere eget kjøttinntak – uten at det skal gå på bekostning av matgleden.
- Det er heldigvis ikke så mye som skal til for å gjøre en stor forskjell når det gjelder maten vi spiser. Noen ekstra gram grønnsaker hver dag, grove fiber og ikke minst gode smaker, kan gjøre mye for både kropp og matglede, sier Hanne-Lene Dahlgren.
Inkluderer følgerne i produktutviklingen
Gjennom Dahlgren sine sosiale medie-kanaler når hun ut til en stor gruppe vegetar- og matentusiaster. Hun er allerede godt i gang med å samle inn verdifull innsikt om hvilke alternativer forbrukere savner på farten. Dahlgren forteller at hun gleder seg enormt til å høre hva kundene synes om grønnere påsmurte varianter og at testlagingen har gått over all forventning
- Dette er kun begynnelsen på en spennende reise for Narvesen-kjeden og vi er både stolte og takknemlige for at Hanne-Lene ønsker å hjelpe oss med å ta et lite steg i riktig retning, avslutter Hjortdahl.